...
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og restenh av regjeringen bruker 25 millioner kroner på å få flere førskolelærere ut i barnehagene. Foto: Vidar Ruud, ANB-arkiv

25 mill til førskolelærere

Oslo (ANB): Regjeringen bruker 25 millioner kroner på å lokke flere til førskolelæreryrket.

Publisert 10.05.2011 kl 13:21 Oppdatert 11.05.2011 kl 14:12

Tips ein venn på e-post:

www.kvinnheringen.no Sjå alle stillingar (29)





Bakgrunnen er at det mangler 4.000 førskolelærere i norske barnehager.

Har du det i deg?

De siste tre årene har Kunnskapsdepartementet satset stort på å rekruttere lærere gjennom kampanjen «Har du det i deg?».

I den samme perioden har søkningen til lærerstudiet økt med rundt 50 prosent. Nå håper departementet å overføre rekrutteringssuksessen til førskolelærerstudiet.

For mens stadig flere vil bli lærere, har søkningen til førskolelærerstudiet gått ned tre år på rad.

– Vi setter nå av 25 millioner kroner over en fireårsperiode for å øke rekrutteringen til førskolelærerutdanningen. Ved siden av lærerkampanjen, vil dette være den største offentlige rekrutteringskampanjen noensinne, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) til NTB.

- Stort om de små

I norske barnehager i dag mangler det 4.000 førskolelærere for å oppfylle kravet om minst en tredel pedagoger blant de ansatte. Halvorsen tror økt bevissthet om hvor viktige de første leveårene er i et menneskes utvikling, er en av nøklene for å øke rekrutteringen.

– Vi må tenke stort om de små. Mennesker lærer mest når de er minst, det er de yngste årene som former oss mest, derfor er det spesielt viktig med god kvalitet i denne perioden. Å få fram viktigheten av barnehagen, vil være en viktig rekrutteringsstrategi, sier Halvorsen.

Ut på anbud

Departementet legger i disse dager kampanjen ut på anbud.

– Vi ønsker oss gode ideer om hvordan dette kan gjennomføres, sier Halvorsen.

I lærerkampanjen «Har du det i deg» ble det satset på utstrakt bruk av sosiale medier, interaktive filmer og uhøytidelige tester på nett. Halvorsen utelukker ikke at noen av de samme elementene kan brukes i førskolekampanjen.

De siste tre årene er det brukt 20 millioner kroner på denne kampanjen. Den videreføres nå med 14 millioner kroner.

Lav lønn

Utdanningsforbundet hilser kampanjen velkommen.

– Det er en helt nødvendig og viktig satsing for rekruttering, men skal vi lykkes må det følges opp med forpliktende tiltak når det gjelder førskolelærernes arbeidsvilkår og lønn, sier leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand.

Hun peker på at førskolelærere i dag er de som tjener minst på å ta høyere utdannelse.

Tall forbundet har hentet inn viser at rundt 10.000 utdannende førskolelærere ikke lenger er i yrket. Mange peker på lav lønn som årsak.

Kommunenes ansvar

Kristin Halvorsen sier hun gjentatte ganger har oppfordret kommunene om å øke lønnen til førskolelærerne.

– Lønns- og arbeidsbetingelser kan vi ikke gjøre noe med, det vi kan gjøre er å sørge for en bedre opplæring, og å få opp rekrutteringen og interessen for barnehagen som en viktig sektor, sier Halvorsen. (ANB-NTB)