Skyss og kommunikasjon

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MEININGAR:Lars Monsen, leder for kundedialog i Skyss, skrev i Kvinnheringen 23.03.18 et svar på mitt innlegg. Ser av innlegget at vi skriver mye av det samme, og da tenker vi i samme bane, som jeg syns er veldig bra.

Ser at du ønsker å få konkrete døme angående feilopplysning, noe som kan være vanskelig nå i ettertid, siden dette gjelder for mange år tilbake i tid. Men mye av det som går igjen er korrespondanse mellom buss og snøggbåt, buss og ferge og motsatt.

Dette har jeg også nevnt for din kollega i Skyss, som jeg har hatt dialog med i noen dager.

Var inne på deres nettside torsdag kveld den 22.03.18 for å bli bedre kjent.

Forøvrig en grei og oversiktlig side. La blant annet merke til at et av deres telefonnummer, 55559070, var nede denne dagen, men at reisende likevel kunne ringe 177. Veldig bra, da får de reisende likevel tak i dere.

Men jeg la merke til at det manglet en driftsmelding angående en ferge som var ute av drift på grunn av teknisk svikt. Dette gjaldt sambandet Utåker–Matre–Skånevik og ferga MF Fitjar.

Denne informasjonen fant jeg på hjemmesida til lokalavisa Kvinnheringen samme dag. Kvinnheringen hadde vært i kontakt med dere blant annet.

Noe sier meg at ikke alt er på stell hos dere ennå, og at dere har mye arbeid igjen for at alt skal gå knirkefritt.

Har fått med meg at det i dag er flere forskjellige fergeselskap i Hordaland, og jeg har ingen oversikt over hvem disse er. Ser at ei ferge tilhører Torghatten Nord, samtidig er det noen fra Norled og Fjord1. Syns dette er en vanskelig jungel å manøvrere i, da det hele tiden vil være anbud som endrer på dette.

Håper derfor at dere i Skyss får dette betre fram på deres nettside, da har vi reisende en nettside å forholde oss til.

Som jeg tidligere har nevnt for din kollega, ønsker jeg at vi får tilbake rutehefter. Jeg savner de, og syns at det er tull at de er borte. Dette har funket bra i alle år. Nå er det mange som ikke vet rutene. Mange har ikke datakunnskap og mange vet ikke deres telefonnumre.

Jeg kunne tenke meg å ha et rutehefte som inneholder alle rutene for ferger, snøggbåter, busser (lokale, Kystbussen og ekspressbusser) og gjerne bybane (Bergen), samt informasjon om helligdager.

Ønsker også bedre korrespondanse mellom snøggbåt og fly, da mange reiser den veien og får mange timer å vente på båten ved landing.

Sånne rutehefter hadde Sogn og Fjordane for fire til serks år siden. De var et «must». Siden disse fylkene nå slåes sammen, kunne dette igjen blitt en mulighet. Vet at ruteheftene skulle vekk over hele Norge, men jeg ser at det blir for mye utfordringer for de reisende i dag.

Jeg ønsker at vi sammen skal ha en god og trygg ruteopplysning for fremtiden. La oss nå legge vekk det gamle og starte på ny frisk med optimisme.

For å få dette til, må dere vise i media, gjerne i vår region, men også i hele Hordaland, at dere vil møte oss på veien og informere mer om hva dere vil gjøre fremover når det gjelder oppdateringer av alle driftsmeldinger om buss, bybane, snøggbåt og ferger.

Og også fortelle at dere vil sende ut nye rutehefter til alle i Hordaland/Sogn og Fjordane fra for eksempel 2020.

Dette må frem, skal vi igjen få tillit. Her er mange tips å ta med seg for å gagne oss alle.

Som sagt: God kommunikasjon fører til tillit.

Gunnhild Sæbø,

Valen, Kvinnherad

Artikkeltags