Hordfast rundt Eikelandsosen?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MEININGAR:

Jeg har fulgt med på diskusjonene om planlegging av fergefri Vestlandsforbindelse Stavanger–Bergen og videre nordover.

Det er imidlertid en ting jeg aldeles ikke kan forstå. Det er hvorfor man ikke tenker på å legge Hordfastforbindelsen rundt Eikjelandsosen og Fusa (og Hardanger) i stedet for å blindt gå for korteste vei på kartet over Bjørnefjorden?

Etter hva jeg kan se vil det bare bli ca. 2 mil lengre vei med en slik løsning, og man kunne brukt sparte midler fra det rådyre Bjørnefjordsbro-prosjektet til en skikkelig motorvei mellom Nesttun og Eikjelandsosen som kunne videreføres til en ny broforbindelse over Hardangerfjorden til Belsnes ved Jondalen. Denne veien måtte jo da dimensjoneres til å ta unna både nord-sør, og øst-vest trafikken på strekningen Nesttun–Eikjelandsosen.

Da hadde man jo slått minst fire fluer i ett smekk, og fått en god løsning for Bergen, for langtransportørene på Vestlandet, for Fusa/Samnanger, for Stord, for hele Indre Hardanger, OG ikke minst for forbindelsen Bergen–Oslo. Man kunne faktisk ha bodd i Jondal og dagpendlet til Bergen! Tenk hva det kunne ha ført til av samfunnsmessige fordeler.

Med bare ca. 50 km Bergen–Jondal og nye 350 km over Haukelifjellet til Drammen på en forbedret og forkortet E134, burde man kunne kjøre Bergen–Oslo på rundt 5 timer. I dag tar denne turen 6-7 timer, pluss evt. pauser (475 km over Flåm) (Jondal–Oslo er i dag 400 km).

Hadde man kommet i gang med en slik Bergen–Hardanger–Stavangerløsning kunne kanskje dette utløst en skikkelig satsing på opprusting og forkorting av E134, som da ville blitt den desidert beste og overlegent korteste forbindelsen mellom øst og vest, for både Hordaland og Rogaland fylker. Vestlandsregionen med sine én million innbyggere hadde blitt mer samlet og bedre knyttet opp mot Østlandsregionen.

Om vi som kjører Stavanger–Haugesund–Bergen må en bruke 10 minutter «ekstra» for å komme oss til Bergen, (sammenliknet med Bjørnefjordkryssing) så har det jo svært liten betydning. Vi vil jo kunne kjøre mye fortere og på mye bedre vei enn før uansett.


Knut-Arild Sørensen,

forundret samfunnsgeograf.


Skriv ditt lesarbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppmodar lesarane til å bidra med sine synspunkt, både på nett og i papir

Artikkeltags