Halleraker er overrasket over Søviknes sitt bompenge-nei

DYRT: Taksten for en tur mellom Halhjem og Sandvikvåg er 231 kroner for en personbil med fører, og 72 kroner for hver voksne passasjer. Hordfast AS foreslo å legge bompenger på denne taksten. Det går omlag 2750 biler på strekket daglig.FOTO: MAGNE TURØY

DYRT: Taksten for en tur mellom Halhjem og Sandvikvåg er 231 kroner for en personbil med fører, og 72 kroner for hver voksne passasjer. Hordfast AS foreslo å legge bompenger på denne taksten. Det går omlag 2750 biler på strekket daglig.FOTO: MAGNE TURØY

Artikkelen er over 1 år gammel

Øyvind Halleraker og Hordfast AS ville kreve inn bompenger på fergen for å sikre fremdrift for Hordfast. Nå sier Terje Søviknes nei.

DEL

(Bergensavisen): Hordfast er bro-prosjektet over Bjørnafjorden som er kalkulert til 35 milliarder kroner, og selskapet Hordfast AS som i hovedsak er eid av Stord Næringsråd og NHO har siden årsskiftet jobbet for å kunne kreve inn forhåndsbompenger på fergen til prosjektet.

Målet er å skaffe prosjektet ytterligere legitimitet sentralt, og skaffe penger til planlegging og grunnerverv. Men også:

– Å kunne få inntekter til å finansiere et lån på inntil fem milliarder kroner i denne perioden. Da vil det være midler til å sette i gang med bygging før 2024, forklarte Halleraker i BA i januar i år.

Hordfast trenger penger til planlegging og byggestart: Varsler bompenger på ferge

Men dette har vekket betydelig motstand. Da saken var oppe i Os formannsskap for noen uker siden, var det bare Høyre og Frp som ville ha forhåndsinnkrevningen av bompenger.

Alle andre er imot broen

Alle andre partier stemte imot. Alle andre partier i Os kommunestyre er rett og slett imot prosjektet.

I dag tidlig kunne NRK fortelle at Terje Søviknes (Frp) sin første gjerning etter comebacket som ordfører er å si nei til bompengeinnkrevningen.

– Prosjektet vil ikke bli påvirket av forhåndsbompenger eller ei. Hordfast er forankret i Nasjonal transportplan, og statlige veimyndigheter har allerede brukt vel en milliard kroner på å utrede og planlegge dette. Prosjektet har høy prioritet fra statlige myndigheter sin side og vil bli realisert, sier Søviknes til NRK.

Hordfast vil ha kostet 1,4 mrd på 11 år. I papirarbeid.

– Nødvendig: Øyvind Halleraker, daglig leder i Hordfast AS.

– Nødvendig: Øyvind Halleraker, daglig leder i Hordfast AS.

– Overraskende, sier Øyvind Halleraker til BA når vi tar opp snuoperasjonen til Frp i Os.

– Kan det bli bompenger på fergen, uavhengig av Os Frp og resten av kommunestyret sitt nei?

– Vi må vente med den vurderingen og avgjørelsen til alle kommunene har ferdigbehandlet saken.

– Kan det bety noe for fremdriften?

– Nei, men Statens vegvesen må husholdere annerledes med de totale planmidlene til vår landsdel.

– Vil da dette kunne ramme planleggingen av andre prosjekter enn Hordfast?

– 150 mill er jo ikke småpenger, heller ikke for Statens vegvesen.

– Nei, men legger du i det at andre prosjekter nå vil måtte tappes for planleggingsmidler?

– Det må du spørre Statens vegvesen om

– Hva gjør dere som selskap nå i fortsettelsen?

– Vi arbeider målrettet med å få planvedtaket fram i KMD og posisjonere Hordfast i neste NTP. Det er våre desidert viktigste arbeidsoppgaver.

Da BA snakket med Halleraker om viktigheten av bompenginnkrevning for ni måneder siden, var det andre signaler han tilkjennega.

– Er det slik at uten bompenger så risikerer vi at planleggingen av sambandet stopper opp, spurte vi da.

– Ja. Det er hele hensikten med å finansiere planmidler til SVV og deler av anleggskostnaden, for å kunne fremskynde oppstart til år 2022. I 2024 kommer det statlige penger, svarte Halleraker.

Ikke det eneste tapet denne høsten

I fylkeskommunen var det nylig spørsmål om de skulle kjøpe seg inn i Halleraker-selskapet Hordfast As. Verken Ap, Sp, KrF eller Høyre ville det. I utvalg for miljø- og samferdsel var det bare Frp som ville bruke offentlige penger på å støtte bompengeselskapet.

Men de snudde også her, da saken kom til fylkesutvalget. Nå heter det seg at de ikke tar stilling til saken før fylket har funnet ut hvordan de skal arbeide med påvirkning opp mot staten, og hvordan samarbeidet med kommuner og interesseorganisasjoner skal organiseres.

– I søknaden skriver Halleraker at et aksjekjøp vil styrke legitimiteten til selskapet. Hva medfører dette resultatet?

– Antakeligvis vil det å ikke ta stilling til kjøp av aksjer svekke legitimiteten, sa Aps gruppeleder Roald Kvamme til BA.

Han minner om målet til selskapet, som er å skaffe penger til planlegging og eiendomserverv. 

– Det de vil er å pålegge befolkningen som er avhengig av ferge en økt skatt for å drive frem et prosjekt som det er lenge igjen til er «gryteklart». Bare videre arbeid vil vise om dette prosjektet noen gang blir mulig å realisere, sier Kvamme og minner om BAs sak om at det totalt blir brukt 1,5 milliarder kroner bare på å planlegge dette.

Send tekst og bilde «

Vi vil gjerne høyra om smått og stort som går føre seg i Kvinnherad. Hjelp oss å vera overalt!

Artikkeltags